16.5 C
Lviv
20.04.2024
Новороздільська ОТГ

Берездівці: сторінки з історії славного села

На фото: Березді́вці (Броздовичі, Brzozdowce, Brizdivitz), 1911

Зараз — село у Стрийському районі Львівської області, входить до складу Новороздільської громади.

Перша згадка про Берездівці датується 1410 роком. Того року місцевий шляхтич Микола чи Бенедикт (Бенько) з дозволу Галицького біскупа Якова Стрепи збудував у селі костел Воздвиження Чесного Хреста. Та відомо, що на той час село не тільки існувало, а у ньому вже діяв дерев’яний костел Різдва Діви Марії. Після смерті Бенька дідичем у Берездівцях став Іван з Сеняви — серед його документів якраз і знайдено першу згадку про поселення.

Львівський стольник у 1435—1441 роках Дмитро з роду Ходорівських гербу Корчак підписувався «на Ходороставі і Берездівцях».

У податковому реєстрі 1515 року в селі документується піп (отже, уже тоді була церква), млин та 7 і 3/4 ланів (близько 194 га) оброблюваної землі.

Планування Берездівців досить схоже на інші європейські міста, а серед українських — на Львів.

У центрі — площа Ринок, від якої починалося 6 вулиць. До костелу вела, відповідно, Підкостельна, до церкви — Підцерковна. Вулицею Боринецькою можна було зайти на залізничну станцію до сусіднього села Бориничі. На цій вулиці ще до приходу радянської влади стояв хрест в пам’ять про 20-річчя польсько-галицького повстання 1846 року.

Інші три вулиці, які брали початок від Ринкової площі — Зелена, Болонна А і Болонна Б, вели на саму окраїну Берездівців, до придністровських лук.

Мало місто Берездівці і свою річку — Вишнівку, через яку був прокладений дерев’яний міст і на якій стояло 3 млина. Віддавна на вулиці Болонній А стояла скульптура Ісуса Христа, яку виготовив відомий польський митець Антоній Сухоровський. Ще одна скульптура — святого Яна, була на Ходорівській дорозі. Цей пам’ятник знищили радянські війська у часи Другої світової війни, а у 2010 р. його було відновлено. Гору, на якій стоїть скульптура святого Яна, люди у селі і донині називають Яновою горою.

1455 року в околицях Берездівців працювала рудня, у якій виплавляли залізо з болотяної руди. Міхи рудні приводились в рух млиновим колесом, а процес плавки руди тривав кілька годин. Для роботи рудні використовувалось деревне вугілля, яке виплавлювали з букового дерева. Отже, ліси в околицях Берездівців були знищені ще в давні часи. Можливо, що сама рудня знаходилась на території теперішнього села Руда (Рудківці).

У 1526 році населений пункт отримав Магдебурзьке право, а отже — статус міста. На правах більшої за село адміністративної одиниці, Берездівці дістали привілей влаштовувати ринок. Його у містечку організовували щотижня по середах.

Містечко було невеликим. На заваді його зростанню стали часті напади татар, які понищили Берездівці у 1618—1621 роках. Мабуть в цей час був знищений і місцевий замок. У 1651 році ще було видно земляні укріплення колишнього замку.

Про те, що містечко, навіть у часи свого розквіту було невеликим, свідчиь зокрема те, що два поверхи в Берездівцях мала тільки одна кам’яниця — будинок польського товариства Народної школи. При ній діяв магазин сільськогосподарського товариства й концертний зал з гардеробом. Саме в цьому приміщенні відбувалися збори місцевого стрілецького товариства, ставилися аматорські вистави.

Берездівські українці мали окремий народний дім. Крім нього, серед найвідоміших споруд містечка, був двір — власність закладу графа Станіслава Скарбека. При ньому діяла гуральня, у якій працювали сироти.

Як і кожне місто Галичини, Берездівці мали свою єврейську громаду. Вона розселялася на території, площею поза три гектари. У XVIII сторіччі євреї збудували у Берездівцях дерев’яну 12-метрову синагогу прямокутної форми. Як прийнято, у ній були два окремі приміщення для чоловіків та жінок. На жаль, до наших часів храм євреїв не дійшов — його розібрали по війні селяни на матеріали Другої світової війни. Тоді ж із Берездівців до гетто в Стрию вивезли майже всю єврейську громаду. Сьогодні про її історію і культуру свідчить тільки старий єврейський цвинтар, розташований обабіч села.

До середини ХVII ст. Берездівці були поділені між 7 власниками. Тут було 3 корчми і 2 млини. У 1727 році Берездівці вже належали Цетнерам, які передали маєток в оренду на 3 роки жидові Єноху Юзефовичу. За час його господарювання господарська ситуація тут різко змінилась.

У 1730 році в Берездівцях було 64 кметі та 8 загородників. 37 кметів господарювали на чвертях, 27 — на пів чвертях. Мали 83 волів та 43 коней. 8 кметів були прикріплені до оренди (панської гуральні) і там виконували панщину. Ця панщина становила 8036 днів та ще 1248 днів становили шарварки. Шарварки селяни відробляли кожної третьої суботи. Селяни також мусили безплатно садити та поливати панську капусту, обробляти льон та коноплі, прясти прядиво, по черзі робити солод для панських броварів. Двір також справно збирав десятину з селянських садів та пасік. Селяни почергово вартували кожної ночі панські маєтки (по двоє). Але незабаром маєтки, через шлюб Францішки Цетнер з графом, подільським воєводою Міхалом Юзефом Жевуським перейшли до Жевуських. Самі Жевуські господарства не вели, а передавали маєтки в оренду дрібній шляхті.

У 1739—1742 роках «Берездівський ключ» винаймав за 30000 злотих пан Дібровний, у 1742—1745 роках — за таку ж суму цю землю купив Ян Ялбжиховський.

В інвентарі Берездівців 1748 року зазначено, що у місті було 28 будинків, 2 будиночки та п’ять халуп. Серед них було 8 хат в ринку та 7 будинків в’їзних. Ринком називалась торгова площа посеред міста. Мешканцями міста було 30 жидівських родин та кілька польських. Тут також було 7 винниць.

У 1763 році місто орендував пан Нелавіцький. В містечку були різні промисли: фільварки, ринок. У 1781 році місто ще було в складі маєтків Францішека Жевуського. Його дружина Юліанна зі Скарбеків 1802 року записала маєток в Берездівцях своєму небожу Станіславу Мартину Скарбеку[4] — майбутньому фундатору театру у Львові (нині Національний академічний український драматичний театр імені Марії Заньковецької). У 1833 році місто належало С. М. Скарбкові, мало 1342 особи населення, переважно єврейського.

Влітку 1869 року в Берездівцях була відкрита поштова станція.

У 1924-му в Берездівцях трапилась велика пожежа. Її спричинило троє дітей, які біля хати пекли картоплю. Вогонь швидко поширився через немолочені скирти й фасолю, які селяни тримали коло своїх, зазвичай дерев’яних, будинків. Таким чином внаслідок пожежі згоріли аж 40 хат.

У 1912 році місцеві українці почали робити заходи щодо заснування в Берездівцях читальні «Просвіта». Влада дала свій дозвіл на це тільки 26 серпня 1915 року, коли з Галичини була вигнана російська армія, але робота читальні швидко згасла.

Друге її відкриття відбулося в жовтні 1929 року. Записалось до неї 56 членів. У серпні 1929 року читальня вже влаштувала великий концерт — фестин, куди були запрошені аматори з Піддністрян.

У 1931 році при читальні була заснована бібліотека, яка через 2 роки мала 111 книжок.

1 серпня 1934 року внаслідок адміністративної реформи у Польщі, Берездівці стали центром однойменно ґміни. До неї входили ще 9 сіл. Щоправда центром ґміни Берездівці побули недовго. У 1939 році, після приходу радянської влади, змінився і адміністративний поділ.

За польської влади телефонна мережа Берездівців складалася з чотирьох абонентів: пошта, поліційний пост, парафіяльна канцелярія і міська управа. Також було вуличне освітлення — для цього використовували нафтові лампи.

Ще до приходу радянської влади, мали Берездівці і власну футбольну команду — «Стрілець». Її головними суперниками, як правило, були футболісти з Роздолу, «Орлята» з Бібрки, чи жидачівські «Стрільці». Репутацію непоступливого суперника мала й ходорівська єврейська команда «Дрор».

Уночі за Берездівцями наглядала добровільна варта, до якої щовечора заступали по 6 чоловіків. Особа, якій надійшов час чергувати, отримувала спеціальну палицю. До добровільної варти входили і поляки, і українці. Кожен стеріг свою територію. Українці вартували під церквою, поляки — під костелом.

В час Другої світової війни євреїв з Берездівців вивезли до гетто в Стрию. Поляків до 1945 року в селі мешкало понад 1700 мешканців. 70 відсотків з них були поселені до Шльонського воєводства, що у Польщі. Корінне ж населення зазнало чимало горя у роки визвольної боротьби, багато родин було вивезено в Сибір.

У 1925 році шкільна влада відхилила прохання 50 селян про введення для 73 їхніх дітей української мови навчання і того ж року школа перейшла на польську мову.

У 1932 році місцеві українці подали 37 декларацій про бажання навчати 63 своїх дітей рідною мовою, а поляки зібрали 170 декларацій про бажання навчати в школі своїх 230 дітей. Хоч за діючим шкільним законом були всі підстави для введення у школі двомовного навчання, шкільний інспектор Ян Оглий попросив кураторів залишити тут одномовність.

Восени 1935 року українці зробили останню спробу добитися навчання рідною мовою для своїх дітей. Одночасно влада організувала 197 декларацій за польську мову навчання для 314 дітей. 52 декларації подали місцеві жиди. «Перевірка» цього разу була більш об’єктивною і визнала недійсними декларації для 80 дітей, але польська мова залишилась панівною у школі до 1939 року. Треба також додати, що в земельній метриці села 1787 року зазначено про існування в Берездівцях окремої жидівської школи.

У 1949 році село відвідала всесвітньо відома українська співачка Соломія Крушельницька. Кілька днів вона гостювала у своєї двоюрідної сестри Марії, яка мешкала у Берездівцях.

Джерело: “Мандрівка Старим Кордоном”, 28 жовтня 2020 року

Схожі повідомлення

УМХ – це не гурток, секція чи щось подібне. УМХ- це молодіжне середовище, християнський простір для молоді

admin3

Громадські слухання – про нові тарифи на вивіз сміття у селах Берездівці та Гранки-Кути!

admin2

ДТП в Берездівцях. Чим завершилося?

admin2

Сьогодні відбудеться матч ФК “Новий Розділ” – ФК “Трускавець”

admin3

Чудо Святого Миколая – Вітальчику Головченко зібрано кошти на термінову операцію

admin2

Галина ПРИРІЗ: «Кожна книга – це  великий світ»

admin2

Залишити коментар