16.5 C
Lviv
25.04.2025
«Вісник Розділля»
Україна

Ростислав ГАПАТИН: ” Цьогоріч у «битві титанів» на вагонобудівному ринку України ТОВ «ДМЗ «Карпати» здобуває перемоги. І попри неймовірну конкуренцію, має усі шанси прорватися на міжнародний ареал”

ПІДСУМКОВЕ ІНТЕРВ’Ю РОКУ, ЩО ЗАВЕРШУЄТЬСЯ

– Пане Ростиславе, відчуваю, що у малий формат наша розмова про діяльність підприємства, досягнуті успіхи та проблеми традиційно не вкладеться. Бо вже надто важливе місце займає  очолюване вами підприємство у Новому Роздолі:  завод «Карпати» – один з найбільших платників податків у міський бюджет, один з найбільших рободавців, є «візитівкою», яке вигідно представляє наше місто у регіоні. Утім, і в Україні ТОВ «ДМЗ «Карпати»  вже декілька років поспіль, немов відроджений з попелу  Фенікс, відновив свої колишні високі позиції на ринку  вагонобудівної  галузі  і впевнено «рулить» до нових звершень. Відомі і ваші проблеми, викликані не з вини підприємства, а зовнішніми чинниками. Отож, можливо, розпочнемо саме із  коментаря про них, рідних. Даруйте, якщо недоречно висловився. 

– Чого ж, із запитанням не помилися, тому що справді такого роду проблеми міцно супроводжують діяльність підприємства вже декілька років поспіль. Сьогодні дізналися  (щоправда, неофіційно) про те, що зі сторони ТОВ «Нафтогаз Тепло» проявляється дуже прискіпливий інтерес стосовно діяльності  заводської сонячної електростанції. Зокрема, згідно з отриманою інсайдерською інформацією,  очікуємо прибуття на підприємство працівників Служби енергонагляду цього підприємства, які, скажімо так, шукатимуть якісь порушення, наприклад, куди реалізуємо надлишки енергії.  Нагадаю, і про це йшлося у нашому попередньому інтерв’ю восени 2020 року, що підприємство успішно ввело в експлуатацію сонячну електростанцію, причому, не  для того, щоб генерувати електроенергію і постачати її на ринок з метою отримання прибутків, а тільки для власних потреб. І от незрозуміло чому, незрозуміло для чого ТОВ «Нафтогаз Тепло» намагається проявити таку прискіпливість. Звичайно, відома річ,  що на вітчизняному вагонобудівному ринку нічого випадкового не буває, тому сприймаємо такі ситуації підготовленими. А щодо ТОВ «Нафтогаз Тепло», яке, подейкують, цікавиться надлишками електроенергії сонячної електростанції, то скажу коротко: ми її генеруємо рівно стільки, скільки може спожити завод для потреб виробництва. Також наголошу, що наше підприємство працює виключно в законодавчому полі України.

Водночас, і про це також я відзначав у коментарі для «Вісника Розділля» майже рік тому, продовжується прискіплива зацікавленість діяльністю ТОВ «ДМЗ «Карпати»  податковою інспекцією. Зокрема, буквально минулої п’ятниці, 29 жовтня, на підприємстві перебували два представники податкової інспекції, які здійснили відповідну перевірку і в черговий раз дорікали мені як директору, що я, як би це правильно висловитись,  недостатньо перебірливо ставлюся до тих контрагентів, котрі продають заводу комплектуючі. Можу впевнено припустити, що у такий спосіб податкова інспекція хоче свою роботу перекласти на ДМЗ «Карпати», щоби підприємство моніторило всіх постачальників, всіх виробників та юридичних осіб: відслідковувало, хто чим займається тощо. Принагідно, на замітку довірливому читачеві  поясню, що, якби я так вчинив, як радили вказані податківці, то для виконання такої роботи штат підприємства слід було б збільшити приблизно на 500 додаткових осіб, щоб вони могли вишукувати і «вищупувати» усю інформацію про наших контрагентів  Нонсенс, скажете ви. Авже ж, нонсенс.

Тому упродовж крайніх років щоразу щиро дивуюся такій і схожій політиці взаємин, які нам хочуть нав’язати деякі прискіпливі посадовці,  між державою і виробником. А наведений приклад красномовно свідчить про те, що зазначені візитери з податкової вперто прагнуть перекласти свої безпосередні обов’язки саме на плечі виробника.

От, наскільки мені відомо, цьогоріч ваше підприємство знову стрімко, подібно, як це було у 2019 році, увірвалося у перші ряди лідерів вагонобудівної галузі України, і натепер «Карпати» вже перебувають навіть вище, аніж у трійці титанів (з приводу такої оцінки пригадався  відомий вислів колишнього голови ВР України Олександра Ткаченка : «Я ще не перший, але і не другий»). І це у часі  збігається із наведеною вище прискіпливістю деяких органів до діяльності підприємства. Чи Ви не цікавилися, як з цим на інших вагонобудівних мега – підприємствах рівня ДМЗ «Карпати»?

-Та як не цікавився, звісно, контактував із колегами. Відповідь почув лаконічну: за великим рахунком вагонобудівні заводи навіть не знають, що податкова інспекція може бути такою прискіпливою до підприємств, які відповідально працюють у правовому полі, є бюджетоутворюючими, виробляють інноваційну продукцію,  створюють робочі місця із високою зарплатнею. Тому, звичайно, дивуються, що з нами така  історія. Співчутливо додають, мовляв, мабуть, Галичина й справді  особливий регіон, в тому числі особлива специфіка взаємин з податковою інспекцією.

Кого ще відзначити  позначкою «особливо прискіпливі» до діяльності ДМЗ «Карпати»?

-Еге ж, окрім специфічних стосунків з податковою, можна згадати взаємини із таким могутнім гравцем у сегменті вагонобудівної  галузі як «Укрзалізниця»: вказаний титан проявляє до нашого підприємства більш, аніж просто прискіпливу увагу. Зокрема, навіть вдається до використання своїх монопольних важелів, аби, як кажуть, через дрібніше сито» просіювати і  присутність нашої продукції  на ринку, і просування наших інноваційних проєктів у завершальну фазу. На підтвердження асоціації із «ситом» наведу хоча б такий приклад: натепер ми знаходимося на етапі погодження технічних умов та  технічних завдань на нові зразки вагонів. Веду мову про піввагон. Це справді інноваційна розробка, бо вказаний піввагон найоригінальніший в Україні і винятковий з- поміж існуючих на ринку саме тим, що при об’ємі кузова 80 м кубічних він має вантажопідйомність 71,5 тонни. Причому,  нам вдалося досягти ваги саме не завантаженого вагона у 22 тонни 750 кілограмів. Така інновація вдалася нам тільки завдяки тому, що конструктивно було проведено дуже точні й скрупульозні розрахунки елементів піввагона, для його побудови було використано матеріали з підвищеним граничним (допустимим) значенням міцності не нижче 370 одиниць. Важливо підкреслити, що  заводські  розробники  цього нового вагона (а він, до слова, вже побудований і  ми його готуємо до подальших випробувань) дуже конструктивно вирішили вкрай важливу проблему –  нам вдалося перейти від клепаних, рамних елементів конструкції  до приварних. Такі зміни, такі інновації дали нам можливість зменшити тару і збільшити міцність самого кузова та рамних конструкцій.

На жаль, зі сторони «Укрзалізниці» затягується погодження технічних умов та технічних завдань вказаної інноваційної розробки. І така незрозуміла позиція дивує, хоча, як зазначав вище, на вітчизняному вагонобудівному ринку нічого випадкового не буває.

Тим не менше, схоже, що зазначені вище  особливі зовнішні чинники, які проявляють до заводу деякі корпорації та структури, спонукають керівництво підприємства вишукувати дієві способи оминути ці рукотворні підводні камені і домагатися чергових успіхів на ринку…

-Так, безумовно, такий «супровід» діяльності заводу загартовує, ще більше вмотивовує і мобілізує, бо цей ринок має специфічні, інколи неписані правила. Щоб вижити і домогтися успіху – потрібно бути сильним. Про це мені ще мій дідусь казав: «За одного битого двох небитих дають». Тому наш колектив впевнено дивиться у майбутнє, твердо тримає курс до нових досягнень. Віримо, що наведені фрагментарні чинники, що утруднюють обраний вектор, минуться і ми вчергове досягнемо наміченого результату.

Окрім, розробки цього оригінального піввагона, який, очевидно, швидко «знайде» замовників і ще більше зміцнить авторитет та репутацію заводу «Карпати» як підприємства, котре  «тримає руку на пульсі» сучасних  вимог  до забезпечення ринку новою  інноваційною продукцією, можливо, маєте й інші цікаві напрацювання?

-Звичайно, як кажуть, не одним піввагоном багаті. На сьогоднішній день ми підготували два зразки  дослідного піввагона, два зразки оновлених модернізованих цементовозів, які знаходяться на етапі випробувань – динамічних, статичних, а також гальмівних випробувань. Дуже сподіваємося, що сертифікація тобто завершення етапу випробувань припаде десь на січень 2022 року. А отже, в лютому ми зможемо отримати сертифікат на дані моделі вагонів. Далі піде їхній серійний випуск.

Два тижні тому  у Києві відбулася традиційна виставка «Ріел Експо». Чи демонстрували на цьому важливому для вагонобудівників заході вказані новинки?

-Це справді архіважливий форум для кожного учасника виставки, оскільки він слугує ефективним майданчиком для просування інноваційної продукції підприємств  на вітчизняний та міжнародний ринки. Тому наш завод підготував не тільки  зразок піввагона, оригінальність якого характеризував вище, щоби експонувати його на виставці, а й ще 6 інших моделей, але через певні обставини експозиція готових зразків  вагонів на цьогорічній виставці  виявилася  неможливою. Якщо коротко описати суть проблеми, то «Укрзалізниця» заборонила доставку зразків вагонів для огляду на залізничний вокзал. Виставка була перенесена у виставковий павільйон Торгово – Промислової палати України. Тож нам доводилося послуговуватися тільки матеріалами рекламного характеру – відео роликами, рекламними довідниками та проспектами.

Наголошу, що навіть такий формат промоції викликав значне зацікавлення і увагу  учасників виставки  до такого типу інноваційної продукції  заводу «Карпати». Навіть представник «Укрзалізниці» під час підсумкової  пресконференції на вказаній виставці визнав, що в Україні прийшов час кардинально міняти старий вагонний парк, зокрема, потребує заміни понад 90 тисяч одиниць вагонів. Уточню, що власниками такого масштабного вагонного парку, який потребує оновлення на більш сучасні, є не тільки структурні підрозділи «Укрзалізниці», але і приватні юридичні особи. І я більш ніж упевнений, що кожен з них, коли замовлятиме  вагони на заміну діючих застарілих, буде обирати не конструкції зразка 80-х, а то і 60-х років, а братиме до уваги  інноваційні пропозиції, які пропонує ринку ДМЗ «Карпати».

Із соцмереж новороздільці дізналися про те, що  ДМЗ  «Карпати» користувався на вказаній виставці неабияким успіхом. Будь ласка, поінформуйте докладніше…

-Насамперед відзначу, що завод «Карпати» впродовж крайніх років є традиційно упізнаваним на вказаній виставці як підприємство, яке динамічно розвивається і щоразу представляє новинки, які стають затребуваними на вітчизняному  ринку. І згаданий вами вислів «ще не перший, але вже і не другий», мабуть, не буде аж таким перебільшенням стосовно місця нашого підприємства у «Табелі про ранги» вагонобудівної галузі.

Відповідаючи по суті, наголошу, що виставка була цікава і вельми значуща для зміцнення іміджу нашого заводу, який успішно розробляє нові зразки інноваційної продукції. Як на мене, ми виглядали на цьогорічній «Ріел Експо» дуже привабливо. Наші досягнення відзначені трьома нагородами. Тепер по порядку: завод «Карпати» нагороджений дипломом учасника виставки, другою  відзнакою оцінено нашу пропозицію подати на виставку рухомий склад у кількості  шести  одиниць зразків продукції нашого заводу, які стосувалися, власне, тематики інновацій та новітніх рішень у вагонобудуванні. Зокрема, ми стали першим підприємством в Україні, яке доставило на виставку  шість (!)  моделей вантажних вагонів  нашого виробництва, причому до нас ніхто з учасників цього не робив. І якби «Укрзалізниця» не заборонила організаторам «Ріел Експо» проводити цьогорічну виставку саме на залізничному вокзалі столиці, як заздалегідь планувалося, пояснюючи це дивне рішення «ковідною» ситуацією, яке ми вважаємо необ’єктивним,  то, більш ніж впевнений, що  завод «Карпати»  із такою кількістю представлених зразків  інноваційної продукції на виставці виглядав би, як кажуть, поза конкуренцією у порівнянні з іншими учасниками.

Коротко охарактеризую деякі зразки, які ми хотіли експонувати на виставці. По перше, ми хотіли представити для широкого огляду найбільш вдалу  модель зерновоза об’ємом 120 кубів, яку виробляємо вже четвертий рік. Цього року побудовані на заводі вказані зерновози вже пройшли деповський ремонт. І ми переконалися, що це абсолютно вдала модель, оскільки зауважень та претензій від експлуатаційних та логістичних  компаній немає. Також в процесі ремонту ми упевнилися, що і зауважень до конструктивних елементів та використаних матеріалів теж немає, фарбове покриття чудово збережено. Тож ми небезпідставно сподівалося, що представлений на «Ріел Експо» «живий» зерновоз зацікавить замовників вагонобудівної продукції.

Друга модель, яку ми хотіли експонувати на виставці, це буквально три місяці тому сертифіковані  думпкари – самоскиди, призначені для перевезення сипучих матеріалів. Завод вже  розпочав  їх серійне виробництво.  

І третій – критий-вагон, теж інноваційний, об’ємом 162 метра кубічних. Він унікальний і цікавий тим, що є універсальним, оскільки ним можна перевозити як сипучі вантажі, так і пакетовану продукцію. Впевнений, ним також би зацікавилися знаючі толк у вагонобудуванні відвідувачі виставки.

Хоча вже і зазначав вище про 2 зразки вагонів, які ми хотіли представити на виставці, доповню сказане додатковими характеристиками. Зокрема, це 14 –люковий піввагон з кузовом 80 м кубічних і вагон – хопер – цементовоз, який ми попередньо «обкатали» в розрізі експлуатаційних випробувань. Під час вказаних випробувань ми переконалися, що виконується повне вивантаження  кузова, що його можна заповнювати в повному об’ємі новітніми цементами з низькою питомою вагою. Залишається тільки провести ходові випробування.

Ще хочу відзначити, на мою думку,  важливий штрих, чому інші підприємства не поспішають представити на виставку зразки своєї продукції. Насамперед тому, що відвідувачі, вивчаючи зблизька експоновану продукцію,  можуть помітити у ній огріхи, наприклад, огріхи, які стосуються фарбового покриття, інші вади. А відтак об’єктивно оцінювати зразки. Тому хочу наголосити, що завод «Карпати» вкрай серйозно займається такими огріхами вже на усіх етапах розробки інноваційної продукції, буквально на усіх, виправляє виявлені недоробки аж поки не досягне бажаного якнайякіснішого результату, тож нам не лячно було представляти на виставці аж 6 моделей вагонів. На жаль, сталося як сталося. Але і за таких обставин резонанс нашої присутності на «Ріел Експо», якщо судити за відгуками та нагородами, позитивний. Доречно відзначити ще один  успіх заводу «Карпати»  на виставці. Зокрема, є певний результат у реалізації нашої стратегічної мети – виходу підприємства на міжнародні ринки, а саме ринок Європи. Зокрема, на виставку завітали представники однієї європейської компанії, які півроку цікавилися діяльність нашого заводу, новими зразками продукції, виходили дистанційно з нами на зв’язок, а у Києві познайомилися із «карпатівцями»на виставці вже безпосередньо і у живому спілкуванні. Відбулися перемовини, які зараз продовжуються, стосовно майбутньої співпраці. Якщо цей проект буде реалізовано, а на даний час ми наблизилися до підписання договору про конфіденційність. Наголошу,  це перший етап договірних взаємин, а далі важлива робота з проєктування замовлених вагонів та наступні етапи. Поки що на цьому поставлю оптимістичну крапку.

Відзначу, що в частині інновації, розвитку, оновлення машинного парку на сьогодні на заводі працює 34 одиниці станків, керованим числовим програмним забезпеченням. А сьогодні, 2 листопада, я підписав контракт на купівлю за кордоном двох лазерних установок. Маю надію, що вони прибудуть на завод у дні новорічно – різдвяних свят і ближче до лютого ми зможемо їх змонтувати  і пустити в експлуатацію.

А щодо участі заводу у виставці «Ріел Експо», то у цьому році це вже наша четверта виставка.  Зокрема, ми демонстрували досягнення нашого підприємства на виставках з абсолютно різною тематикою: це і агровиставка, яка відбулася на Кіровоградщині, де ми представляли танк – контейнери, це і транспортна виставка в Одесі, де ми представляли вантажні вагони та контейнери, а також профільна виставка «Нью – порт» контейнерно – термінального спрямування.

Мабуть, доцільно ширше поінформувати загал про виробництво на заводі «Карпати» танк – контейнерів. Підкреслю, що натепер наше підприємство є лідером з в Україні з виробництва цієї продукції, яку ми постійно сертифікуємо та модернізуємо. Як наслідок, заводськими танк – контейнерами, які мають суттєві переваги із аналогами інших підприємств  і якісно та функціонально кращі за китайські танк – контейнери, зацікавилися іноземні компанії. Одне слово, ми виходимо на європейський ринок, де, впевнений,  складемо гідну  конкуренцію китайським виробникам. Додам, що у зв’язку із пандемією коронавірусу  у світі виник дуже великий попит на контейнерні перевезення, навіть у середовищі вагонобудівників  з’явився відповідний термін – «світова контейнеризація». Відповідно, завод «Карпати»  оперативно відреагував на нові запити міжнародного ринку і ми успішно просунулися у модернізації вказаної продукції. До речі, ми підготували із модельним рядом на виставку «Ріел Експо» і виготовлену на заводі унікальну інноваційну платформу для танк – контейнерів. Утім, через вказані вище причини, «живої» презентації цієї оригінальної новинки, на жаль, не відбулося. А поміж іншим, ця платформа справді унікальна. Насамперед, вона вигідно вирізняється з – поміж існуючих на ринку тим, що при базі стандартного вагона вона має раму 15,9 метра і здатна брати на себе, тобто перевозити, два 20-футових контейнери  з подовженим корпусом (у виконанні «СВАП»).

Завод виготовив 5 моделей таких 20-футових контейнерів з різним призначенням. Перша модель зорієнтована на перевезення як сипучих, так і пакетованих вантажів; друга модель призначена для перевезення стиснутих (зріджених) газів (об’єм 24, 5 м куб., тиск – 21, 5 атмосфери); третя модель – призначений для перевезення добрива – карбідно – аміачної селітри (КАС); четверта модель – це контейнери для транспортування бітуму ( оригінальна тим, що має регістр нагріву бітуму, що є важливим моментом для вивантаження бітуму і має теплоізоляційну «сорочку», щоб уникнути втрат тепла в процесі перевезення); п’ята модель орієнтована на перевезення  агресивних середовищ. Всі ці моделі випробувані і сертифіковані, схвалені Морським регістром і знаходяться на заводському серійному виробництві.    

– Із вашого своєрідного звіту можу  зробити висновок, що  завод «Карпати» завершує 2021-й рік з вагомими успіхами. Ви також так вважаєте?

– Навіть із вродженого почуття скромності не буду заперечувати цього факту – таки так, як кажуть одесити. Рік для підприємства видався вдалим. Принаймні, так можу судити за підсумками до листопада. Що варто відзначити з досягнутого позитиву. У цьому році підприємство зробило акцент на збільшення обсягів ремонтів. Завдяки докладеним зусиллям заводу вдалося вийти на рівень понад 100 одиниць капітальних деповських ремонтів вагонів у місяць.

Наступним здобутком є те, що завдячуючи низці чинників,  нам вдалося розробити і впровадити у виробництво побудову нових вагонів, що привернуло неабияку увагу замовників. Зокрема, портфель замовлень на заводську продукцію набраний і сформований включно по січень 2021 року. Як щодо побудови нових вагонів, так і щодо деповських і капітальних ремонтів вагонів.

З цієї причини ми дійшли ситуації, що на підприємстві стало не вистачати робочої сили. Тому ми вдалися до запрошень повернути на роботу наших колишніх працівників. Додам, що я підписую щодня 5-7 заяв про прийом на роботу нових працівників. Утім, ми ще не досягли тієї кількості, як це було у проривному 2019 році – тоді налічувалося 800 працівників заводу. Натепер працює трішке менше працівників, але, як зазначав є інтенсивна тенденція до їх збільшення.

Доречно згадати, що на відповідному рівні на заводі дотримуються і запроваджених  соціальних стандартів, зокрема, забезпечуємо безплатним харчуванням шести категорій працівників – зварників, плазморізальників, фарбувальників, кранівників, такелажників і батьків багатодітних сімей.

Окремо скажу про дотримання підприємством антиковідних застережень. Зізнаюся, що і в цьому питанні проявили ініціативу: аби на кожному столі у заводській  їдальні під час обіду був часник та цибуля. Адже народні рецепти ефективні незгірш медичних. До речі, нещодавно ми організували для  працівників два тури вакцинації в межах території заводу без відриву від виробництва, яку здійснювали мобільні медичні бригади Новороздільської міської лікарні. Мабуть, днями організуємо третій тур, адже натепер це важлива справа, без перебільшення,  державної ваги.

– А які натепер взаємини заводу «Карпати» із підприємством «Сірка», з яким ви просто приречені співпрацювати, зважаючи на брак заводських площ та інші чинники?

-Слушне запитання, оскільки «Сірка» є для нашого підприємства великою проблемою з тієї причини,  що на сьогоднішній день ми, на жаль, не маємо прямого виходу на колії «Укрзалізниці». Тому ми змушені подавати через під’їзну гілку НДГХП «Сірка» всі свої вагони. А це коштує недешево. Зокрема, тільки цього року завод «Карпати» за подачу – забирання вагонів територією «Сірки» заплатив цьому підприємству майже 4 мільйони гривень. Як господарник наголошу, що «Сірка» цього року не вложила жодної гривні в ремонт і відновлення власних під’їзних колій. І якщо в зимовий період, завдяки морозу, снігу та льоду вказана гілка колії буде функціональною, то з настанням весни вона просто «розповзеться». Для нас це буде вкрай відчутним ударом, тому що невідремонтована колія «Сірки» автоматично закриває заводу вихід на ринок. Бо інакше на колії «Укрзалізниці» підприємству не вийти. Вирішити це питання шляхом перемовин із керівництвом «Сірки» поки що теж проблематично, бо минулої пֹ’ятниці, наскільки мені відомо, там вчергове за короткий період призначено , якщо не помиляюся, вже чи не четвертого директора підприємства.

З огляду на таку ситуацію взаємин із «Сіркою» та станом під’їзної залізничної гілки цього підприємства, ми очевидно днями  підготуємо  лист – звернення на адресу голови Львівської ОДА, попросимо підтримки та сприяння у вирішенні цієї проблеми  депутатського корпусу як  Новороздільської міської ради, так і Львівської обласної ради, народних депутатів від Львівщини. Тому що залишити завод «Карпати» без сполучення із «Укрзалізницею» означатиме колапс для нашого підприємства, включно до зупинки виробництва, а відтак звільнення працівників. З приводу цієї болючої проблеми найближчим часом заплановано зустріч з міським головою Яриною Яценко.

– Тобто ви маєте твердий намір вирішити і цю перепону, яка заважає поступу і розвитку заводу..

-Так, зупинятися не можна ні на мить, бо інакше підприємство  опиниться на узбіччі галузі, втратить високі позиції на ринку вагонобудівництва. Тому повсякчас треба захищати завойовані позиції, проявляти ініціативу, аби покращувати результати діяльності. Власне, таку ідеологію і сповідує наш завод. І про це влучно сказав власник підприємства Анатолій Дмитрович АЛЕКСЄЄНКО: «Там, де всі йдуть пішки, ми маємо бігти, там, де всі біжать, ми маємо дуже швидко бігти, там, де всі швидко побіжать, ми маємо летіти!» 

І на завершення, оскільки сьогодні, 4 листопада, – День залізничника України – вітаю славний колектив ТОВ “ДМЗ “Карпати” із професійним святом. Бажаю успіхів, здоров’я, добробуту та всіляких гараздів!

Розпитував Іван БАСАРАБ

 ДМЗ “Карпати” у мережі:

Сайтwww.dmz-karpaty.com

FBhttps://www.facebook.com/ДМЗ-Карпати-312217456361373

INST: https://www.instagram.com/dmzkarpaty/ 

Схожі повідомлення

Види та особливості медичного обладнання

admin

Які помилки слід остерігатися при ремонті житла

admin

Смертельна трагедія на Львівщині під час шкільної екскурсії

admin2

Патрульні “серце” доставили вчасно…

admin2

21 квітня юна новороздільчанка Марічка Гошилик у складі молодіжної збірної України U17 зіграє у стартовому поєдинку кваліфікаційних  матчів  Євроволею-2023 із збірною Бельгії. Земляки, затискаймо кулаки!

admin3

Зранку окупанти завдали ракетних ударів по Львівщині із літаків Су-35. ППО знищила 4 крилаті ракети, – Козицький. ФОТО

admin3