• 2020-10-17

Ігор САГАЙДАК: «Системна робота плюс залучення інвестицій - запорука виходу міста із кризи»


Інтерв’ю з людиною, котра розуміється на тонкощах інвестиційних проєктів, які динамізували б розвиток міста, однак їх досі не вдається втілити.


Ігор Сагайдак



- Можливо, це спільна риса усіх виборців: якщо у списках кандидатів у депутати або ж серед претендентів на посаду міського голови вони бачать осіб, про яких у них вже склалося позитивне враження від поінформованості про їхню попередню діяльність або ж через особисте знайомство, то імовірно це впливатиме і на їхній вибір 25 жовтня. Якщо через таку призму оцінювати і Вас як кандидата на посаду міського голови, то, за відгуками саме вказаної категорії городян Вас характеризують як порядну і справедливу людину. Причому, так говорять люди, які пам’ятають Вас як керуючого КП «Розділжитлосервіс» впродовж 2011-2015 років. Щодо депутатських відгуків каденції, коли і Ви були «новороздільським парламентарем», то тут одностайність дещо розмаїта. Звідси, перше запитання: чи достатньо буде таких рис для міського голови об’єднаної територіальної громади, враховуючи ще й до того Вашу перерву в працевлаштуванні?

- Маючи досвід роботи в районній адміністрації, міській раді, на керівній посаді в комунальному підприємстві, а також корисний досвід співпраці з міжнародними грантовими організаціями, участі в декількох проектах щодо місцевого розвитку, хочу застосувати свої навички ще й на такій відповідальній посаді. Більше того, хочу реалізувати своє бачення розвитку ОТГ та, зокрема, завершити такі масштабні для міста проєкти, що розпочинались ще в 2005 році. Це насамперед залучення інвестицій через створення Індустріального парку, проведення комплексної програми енергозбереження в комунальній сфері, заходів з енергозбереження в приватному секторі.

Відтоді минуло 15 років. Із реалізованого ми маємо на даний час відведену ділянку землі для Індустріального парку і утеплені ЗОШ№ 5 та школу мистецтв імені Олега Рудницького, а ще замінені вікна в декількох школах. Хочу наголосити, що проведення комплексних заходів з енергозбереження дозволило б економити декілька мільйонів гривень в міському бюджеті, а в близькому майбутньому – і в бюджеті Новороздільської ОТГ. Виконання такої програми сприяло б також збільшенню робочих місць. В 2005 році в місті було 16 комунальних закладів освіти, культури, медицини. Неважко підрахувати: якби кожен рік втілювався б один енергоощадний проєкт хоча б у одному закладі, то на сьогодні в нас залишилася неохопленою вказаною програмою тільки 1 споруда.

У 2006 – 2007 роках через громадські організації «Агенція економічного розвитку та європейської інтеграції» (м. Львів) та «Агенція економічного розвитку Нового Роздолу» залучили невеликий грант від фонду «USAID», за рахунок якого проводилися семінари на тему енергозбереження, зроблено енергоаудит у ДНЗ №8, ЗОШ №5, Будинку дитячої та юнацької творчості. В Будинку дитячої та юнацької творчості виконано заміну вікон на склопакети та встановлено пункт обліку та регулювання теплоносія, що після першого опалювального сезону дало економію близько 30%.

Як ми знаємо, до Новороздільської ОТГ будуть входити населені пункти з потенціалом розвитку сільського господарства. Як один із напрямків розвитку, бачу організацію кооперативів, участь фермерів в програмах допомоги від уряду, міжнародних організацій. Тільки завдяки розвитку сільськогосподарського виробництва, кооперації (а не вирощуванню орендарями монокультур) бачу відродження села. Одним із напрямків розвитку може бути організація ярмарків, фестивалів.

Надзвичайну проблему, як на мене, проблему державної ваги, бачу в тому, що дуже багато працездатних людей не можуть себе реалізувати в Україні, особливо молодь. Дуже багато молодих людей не бачить своєї перспективи в Україні і виїжджає за кордон. Ще з 10 років такого господарювання державними владними інституціями - і у віддалених від центру та великих міст містечках та селах не буде для кого модернізовувати школи, садочки, інфраструктуру. Люди будуть втікати з нашої території, втікати туди, де є можливість заробити на своє проживання. Невже Україну та українців дійсно хочуть перетворити на аграрну країну з 16-мільйонним населенням?

Щодо моєї перерви в працевлаштуванні. Протягом останніх 2,5 років я офіційно працював в Чеській Республіці на підприємстві «GZ Media a.s.» оператором станка з ЧПУ. Через сімейні обставини не можу собі дозволити працювати де-будь і за яку-будь зарплату. На даний час з колегами виконуємо будівельно-ремонтні роботи на замовлення.


- Й справді, висловлюєте дуже цікаві візії. Проте, чи зможете реалізувати такі програми в межах ОТГ?

- Для залучення інвестицій є певна світова практика. Ще в 2006 році у газеті «Вісник Розділля» я висвітлював, що робилося колективом виконавчого комітету міської ради для залучення інвестицій. Це була і участь міста в так званих інвестиційних ярмарках, і зустрічі з потенційними інвесторами, реклама інвестиційних можливостей міста, в т.ч. через інтернет, надсилання листів з інвестиційними пропозиціями навіть в посольства та консульства іноземних держав. Подібна методика повинна застосовуватись і для ОТГ.

Був ініціатором і організатором створення веб – сторінки міста. На цей рахунок було багато критики, мовляв, як так, використали кошти з бюджету, коли таку сторінку можна було створити на громадській ініціативі. Звичайно, можна було б, тоді, чому до моєї ініціативи цього ніхто не створив?


- Ви згадали цікаві та перспективні для покращення економічної ситуації проєкти кільканадцятирічної давнини, зауваживши, що втілено так мало. А чи можете пояснити, чому до Нового Роздолу так і не «прийшли» крупніші інвестиції?

- Мені важко сказати. З того, з чим сам зіткнувся, можу навести приклад. На території колишньої «Сірки» були складські приміщення, які пропонувалися для продажу потенційним інвесторам. Цими складами зацікавилося українське підприємство, що виробляло підставки для грошей, призначені для магазинів та маркетів – такі невеликі пластикові мисочки з вкладеними малюнками. Ціна на ці приміщення в пропозиції була близько 1 млн. гривень. Коли дійшло до зустрічі з інвесторами у Фонді держмайна, ціна чомусь виросла до 2 млн. Для того, щоб хоча б такий інвестор залишився, потрібно було піднімати шум: в чому справа, чому так виросла ціна? На жаль, радник міського голови, а саме на цій посаді тоді перебував, таких питань не вирішував...

На даний час іноземні інвестори остерігаються вкладати гроші в Україну через війну на сході України, про що неодноразово згадується в багатьох друкованих джерелах.







- У Вашій програмі є певні пріоритетні напрямки. Чи не будуть заважати їхній реалізації інші поточні непрості питання, що виникають в повсякденній діяльності органу місцевого самоврядування?

- Так не думаю. Тому що буде діяти виконавчий комітет ради ОТГ, де працюватиме певна кількість осіб. З власного досвіду управлінської роботи знаю, що потрібно чітко ставити завдання і контролювати їх виконання. Є завдання, які можуть вирішувати і спеціалісти виконавчого комітету, не обов’язково голова.


- Пане Ігоре, Ви, напевно, знаєте, як ніхто, проблеми міського житлово-комунального сектору. Чи можете як фахівець з досвідом назвати інструментарій для їх вирішення?

- Так, в мене є досвід управління комунальним підприємством з утримання споруд і прибудинкових територій, був опосередковано дотичний до роботи і інших комунальних підприємств. Найбільша проблема для нашого міста - опалення в зимовий період, вже не говорячи про гарячу воду в кранах для побутових потреб. Думаю, що місто буде опалюватись. Проблеми населених пунктів, що будуть входити в ОТГ, потрібно ще визнавати і вирішувати. Щодо утримання будинків та прибудинкових територій, то мені не подобається ситуація, що є на даний час у місті. КП «Розділжитлосервіс» повинно краще інформувати мешканців, скільки коштів надійшло і витрачено на будинок, ставати кращим управителем. З власного досвіду пам’ятаю, що на одного адмінпрацівника припадало 10 -11 тис. кв. м житла, що перебувало на обслуговуванні, з середньою зарплатою на теперішній час в межах 10 – 11 тис. грн. Якщо ОСББ з надходженнями в місяць в межах 15 тис. грн. візьме на роботу голову, бухгалтера, прибиральницю, то на інші видатки може нічого не залишитися. Тому для тих будинків, що вже організувались в ОСББ і ще тільки хочуть створювати такі об’єднання, радив би краще об’єднюватись в асоціацію ОСББ для економії адмінвидатків, затрат на обслуговування житла. Наше комунальне підприємство може опинитися в ситуації, що в нього на обслуговуванні залишаться будинки, де мешканці не зможуть самоорганізуватись, або з невеликими доходами, і підприємство буде необхідно дофінансовувати з міського бюджету.


- Ви знаєте, що в міському бюджеті завжди не вистачає коштів. Як Ви збираєтесь збільшити надходження до бюджету територіальної громади?

- Насамперед, через залучення інвестицій, адже збільшення робочих місць може суттєво збільшити надходження до бюджету. З іншого боку, є проблеми з наповненням бюджету і в державі. На цей рік озвучили дефіцит державного бюджету в межах 270 млрд. грн., на 2021-й – 300 млрд. грн. Є живий приклад – Грузія, де за президентства М. Саакашвілі за 10 років бюджет зріс у 9 разів!!! У нас в Україні досить серйозна, загрозлива ситуація. Розумію, що легко не буде.


- Може, Ви бачите інші джерела надходження до бюджету?

- Одне із джерел – співпраця з обласними депутатами, депутатом Верховної Ради, участь у програмах, що вимагають співфінансування, одержання грантової допомоги шляхом написання та подачі проєктів на конкурси.


- Яка Ваша команда, з ким Ви будете працювати?

- Якщо громада довірить мені бути міським головою, то це буде команда компромісу. Депутати затверджують заступників міського голови, відповідно, політична партія, що буде мати більшість в раді, претендуватиме на посаду першого заступника і так дальше. Так що прохання до людей обирати тих, кому вони довіряють, а не яскраву рекламу, гасла, нові назви та обіцянки.

Команда повинна усвідомлювати, що її основний обов’язок - праця на благо громади.

Бажаю громаді добробуту, процвітання і правильного вибору.


- Бажаю успіху та здобутків і Вам.


Розпитував Іван БАСАРАБ

КОМЕНТАРІ FACEBOOK


ЩЕ НОВИНИ (газета 38 (1290), 16 жовтня 2020 р.):