АКТУАЛЬНО

Олег СТЕЦІВ: «Наша мета – надання якісних медичних послуг»

Олег СТЕЦІВ

Практично перші «бойові» сто днів (О.Р. Стеціва призначили на посаду головного лікаря Новороздільської міської лікарні 3 грудня минулого року) відзначає на посаді Олег Романович, тож уже повністю увійшов у курс справ. Зрештою, зауважує, «господарка» міськлікарні для нього далеко не новинка, адже працює тут з 1998 року. Єдине, зізнається, не сподівався такої навали паперової бюрократії.

- Першим для міської лікарні стояло питання підписання договору з Національною службою здоров’я.

- Так, це одне з головних завдань, яке виконав найперше на новій посаді. Договір підписаний, ще до нового року. Він забезпечує фінансування первинної медичної допомоги, тобто і заробітну плату лікарям, матеріальне забезпечення медичного закладу. Якби ми не підписали цього договору з НСЗУ, то з 1 січня усі фінансові навантаження лягли б на міський бюджет.

- Тобто фінансування на «первинку» Новороздільської лікарні уже прийшло? І робота сімейних лікарів оплачується достойно?

- Заробітна плата – приватна інформація, але лікарі первинної ланки отримують нові підвищені зарплати з преміюванням відповідно до кількості набраних пацієнтів. Щоправда, з січня виникла затримка, але в лютому усі виплати уже пройшли. Хоча мета реформи – це покращити якість надання медичних послуг мешканцям.

- Отож, перший етап медичної реформи у нашому місті стартував. Олег Романович, а яка Ваша думка загалом щодо нової медичної реформи?

- Плюси, безумовно, є. Перш за все, пацієнт знає свого лікаря. І для кожного мешканця, зокрема, й Нового Роздолу, головний медик – це його сімейний лікар, з яким підписав декларацію, у якого лікується. Є прозорість. Є демократичність. Будь-яка людина може навіть в електронному реєстрі на сайті НСЗУ подивитися, які лікарі, скільки мають уже пацієнтів, зорієнтуватися. Безперечно, має зрости і якість надаваних медичних послуг, адже лікарі розуміють: чим краще працюватимуть, тим більше пацієнтів до них звернеться.
Серед недоліків назвав би поспішність: не розроблені глибокі нормативні акти, не чітко визначені вимоги. Так, є нові напрацювання, нові програми, які, як все нове, мають свої «гострі кути». Компֹ’ютеризація, приміром, чудове нововведення: медична картка, всі призначення, виписка рецептів (з 1 квітня мають переходити на адміністрування НСЗУ в комп’ютерній мережі), згодом і виписка «лікарняних». А якщо пенсіонери не мають телефона? А є сільські райони, гірські, де проблеми з інтернетом навіть. От такі недоліки будуть виправлятися уже в процесі роботи. Треба часу трохи.

- Не можемо не озвучити кілька скарг, з якими звертаються в редакцію мешканці міста. Лікарям потрібно чим більше декларацій, а от деякі пенсіонери розповідають, що лікарі вибирають «своїх» і не «своїх» пацієнтів, мовляв, цього беру, а цей не підходить.

-Насамперед, дуже добре, що люди озвучують проблеми, тоді їх можна і вирішувати. Лікарі не мають права реєструвати декларації вибірково, хіба коли уже набрав максимальну кількість (сімейний лікар – 1800, терапевт – 2000, дитячий лікар – 900 осіб). Якщо є такі факти, будемо реагувати гостро. Прохання звертатися чи до завідуючої поліклініки І.С. Крижанівської, чи до заступника О.Я. Шелудько, чи безпосередньо до мене. Я особисто з людиною піду і зареєструю її. Чи порекомендую, в кого варто зареєструватися.

- Наступне зауваження. Обрали сімейного лікаря, приходиш, а там черга – поряд і вагітна жінка, і мама з дитиною, яка плаче, і людина старшого віку (та й не тільки старшого) з високим тиском, і поспішаючий на роботу пацієнт, який лишень хоче взяти направлення на аналізи, і той, хто записався на електронний прийом – ніби всіх треба першими пропустити… В результаті – черги, сварки, незадоволення. Або дзвінки в реєстратуру, коли на скаргу мами на високу температуру в дитини радять записатися … через три дні, мовляв, місця немає.

- Почнемо з того, що електронний запис на прийом до сімейного лікаря не є нашою вимогою. Система лишень впроваджується, тому і проявляються такі «перекоси». Згідно розрахунків, кожна година прийому лікаря «розділена» на прийом 5 пацієнтів (в межах 12 хв на кожного). У електронній системі запису у кожній годині 12 хвилин залишаються незаповнені, якраз для невідкладних станів, таких як висока температура чи високий тиск.
Також при виборі сімейного лікаря потрібно враховувати, чи пацієнти записуються здебільшого до одного медика, чи рівномірно. Хороших спеціалістів у нас достатньо. Та і якщо звертається людина з невідкладним станом, кому терміново, то у реєстратурі її перенаправлять до інших лікарів, у кого на даний час вільно. Треба насамперед прийти в поліклініку.

- Хіба «виклики на дім» не дійсні зараз? Якщо підозра на кір, приміром, а в поліклініці багато дітей?

- Перш за все раджу телефонувати своєму лікарю – ви його обрали, у нього лікуєтеся, спілкуйтеся насамперед з ним. Тепер сімейні лікарі самі визначають і приймають рішення, чи є необхідність прийому «на дому».

- Значить, хто незадоволений лікарем, то може «відписатися» і піти до іншого?

- Безумовно. Сімейний лікар – це вільний вибір пацієнта.

- Також телефонували до нас з іронічним зауваженням, мовляв, комп’ютери позакуповували, а реєстраторів не поменшало.

- Комп’ютери використовуються для запису до сімейних лікарів – працює два реєстратори. А є т.зв. вторинна медична ланка, вузькі спеціалісти, до яких реєстратори видають «талончики».

- Кадрові зміни також нагальне питання. Що робиться у цьому плані?

- Ми зацікавлені у кадрах молодих, перспективних, активних, намагаємося їх залучати і до нашої лікарні. Але ситуація в країні загалом, розумієте, не на користь медицини: молоді спеціалісти масово виїжджають за кордон, навіть наші медсестри йдуть працювати на ОДВ «Електрик» через низькі доходи, а звільнення персоналу лише через вік заборонене законодавством. Проводимо і оптимізацію мережі. Буквально вчора виконали рішення сесії про реорганізацію урологічного відділення: 7 ліжок приєднано до хірургічного відділення, 8 ліжок скоротили. У нашій лікарні 180 ліжок, планується і подальша їх оптимізація.
Реорганізували і стоматологічну службу: із 16 працівників залишилися стоматолог-хірург, дитячий стоматолог і два лікарі-стоматологи. Інші наші зубні лікарі виробляють ліцензії як фізичні особи-підприємці і подали заявки на оренду приміщень, де вони приймали. Така практика зі стоматологією у всьому світі – ця сфера не належить ні до первинної, ні до вторинної медичної допомоги і повністю комерціалізована.

- На черзі, ми так розуміємо, другий етап медичної реформи. Що він включає?

- Як і перший, він покликаний покращити якість надання медичних послуг, уже лікарями вузької спеціалізації. Тобто гроші йдуть за пацієнтом.
Наша лікарня, попри численні нарікання, має достатній рівень надаваних послуг – і у хірургічному та травматологічному відділенні, терапевтичний і неврологічний також працюють у повному об’ємі, високий рівень проведених лапароскопічних операцій, гінекологічних втручань. Ми шукаємо можливості розвиватися і далі.

- Поверх, де розташовувалося урологічне відділення, під що буде використовуватися? Ширяться також чутки, що приміщення т.зв. старої лікарні планують чи то під хоспіс, чи то під будинок перестарілих…

- Наразі на 4 поверсі «нової лікарні» робимо ремонт: кілька років тому зробили нову покрівлю, тож наразі плануємо міняти вікна згідно із затвердженою Програмою енергозбереження Новороздільської міської лікарні (до речі, на черговій сесії депутати вели мову про виділення з міського бюджету близько 300 тис грн якраз на нові вікна). І думаємо, як використовувати. Є певні плани, задуми щодо створення нових відділень, надання нових послуг.
Ідею про будинок престарілих (погодьтеся, проблема одиноких людей похилого віку у нашому суспільстві цілком не вирішена) також не відкидаю. Якщо громада буде мати потребу, то на перспективу можемо розглядати. Пропозиції звучать різні, розглядаємо усі, які були би корисні і мешканцям міста, і нам, міській лікарні.

- Посада головного лікаря – це більше медицина чи «господарка»?

- Це насамперед адміністратор. Питання господарські (а тут, повірте, є над чим працювати) на першому місці.
Необхідний ремонт моргу. Морозильну кімнату довели до ладу своїми силами: ремонт, обладнання поміняли, встановили енергозберігаючі вікна, закупили фреон – готова до роботи. Хоча вкласти ще потрібно чимало – дах, підлога, побілка. На останній сесії міської ради (яка відбулася у середу, 6 березня – авт.) виділили 445 тис. грн. на ремонт міського моргу. Пообіцяли допомогти з ремонтом покрівлі – над приміщенням кухні, пральні й котельні, а особливо – над дитячим відділенням. Зазначу, що міська рада, виконком, депутатський корпус в цілому підтримує нашу лікарню і допомагають.
Підготовили до роботи власну котельню, яка у грудні успішно пройшла пробний запуск.
Оновлюємо і донорський кабінет на 2-му поверсі поліклініки: заміна вікон, викладання облицювальної плитки, побілка. До речі, з цим питанням днями приходив один з постійних донорів, тож приємно, що цікавляться, ставлять питання, заходять.

- Олеже Романовичу, на завершення: на чому би хотіли акцентувати увагу новороздільців.

- Звертаюся до всіх мешканців Нового Роздолу і навколишніх сіл з проханням активніше заключати угоди із сімейними лікарями. Люди мають мати свого лікаря, бо стоїть питання, що на другому етапі реформи все буде концентруватися на сімейному лікарі: він видаватиме направлення до вузькопрофільних спеціалістів (інакше їх прийом буде платним). Зареєструйте і близьких та родичів, бо з часом повернуться і заробітчани, доведеться звернутися до свого лікаря, щоб не виникало зайвих проблем.
Станом на 1 березня 2019 у нашій лікарні подано 21 тисячу 759 декларацій. Цей процес має охопити всіх людей. Всі мають обрати свого сімейного лікаря.
А також наголошую – не забувати про вакцинацію, від кору та інших інфекційних хворіб, які мають бути зроблені відповідно до календаря щеплень. Запам’ятайте: не вакцина вбиває, а хвороба.
Розмову вела Віра ВЛАСЮК