Серпневий форум освітян: підсумки і вектори реформування

Серпневий форум педагогічних працівників міста «Освіта, спрямована на майбутнє» оголосила про початок навчального року 29 серпня у актовій залі Новороздільської ЗШ №2.

Благословляючи педагогів на новий навчальний рік, отець-декан Микола Міджак наголосив, що реформа – це завжди складний час, але він впевнений – наші освітяни успішно справляться і розвиватимуться далі. Знаючи їх потенціал і уміння.
Розпочали із представлення роботи освітніх закладів за минулий навчальний рік 2018-2019 рр., тобто усі садочки, школи міста були представлені у світлинах, обличчях, подіях, фото і відеоматеріалах. Цікавий формат відеозвітності, гарно продуманий захід дещо нівелювався технічною недосконалістю – адже при денному освітленні якість зображення значно втрачається. Недарма Галина Юліанівна зауважила, що серед потреб – придбання кожному навчальному закладу хоча б по одній інтерактивній панелі.
У офіційній частині педагоги поводилися традиційно виважено, стримано, але у кожному слові чи навіть погляді відчувалося, наскільки приросли до своєї роботи, до своїх вихованців - давно і міцно, тілом і душею як кажуть. Загалом інформації було аж надто великий масив, який складно було навіть сприйняти, не те що ще запам’ятати, проаналізувати. В результаті багата фактами, цікава світлинами і відзнятим відео більш як 2-годинна презентація усіх навчальних закладів міста уже складно сприймалася. Хоч однозначно – побачити і повчитися є чого у новороздільських педагогів та учнів.
Серед іншого наголошували: минулий навчальний рік став роком старту НУШ. Так що таке Нова Українська школа? Із маси слів виділяємо фрази: дружня атмосфера, отримані знання і вже свіжіші твердження – навчити вчитися, заохочувати проявляти свої таланти, навчити жити, партнерство. Дещо змінилися методи навчання, частково зміст, орієнтований на уміння вирішувати життєві проблеми, і повсюди саме вчитель уміло непомітно скеровує дітей. А для цього потрібно найперше – любов. Учителю, за душі ти в отвіті…. – прозвучала давня цитата. Та хіба любов до учнів не була основою педагогіки з часів її появи? І цю любов вдячні учні проносять крізь усе життя.

Благословляючи педагогів на новий навчальний рік, отець-декан Микола Міджак наголосив, що реформа – це завжди складний час, але він впевнений – наші освітяни успішно справляться і розвиватимуться далі. Знаючи їх потенціал і уміння.
Розпочали із представлення роботи освітніх закладів за минулий навчальний рік 2018-2019 рр., тобто усі садочки, школи міста були представлені у світлинах, обличчях, подіях, фото і відеоматеріалах. Цікавий формат відеозвітності, гарно продуманий захід дещо нівелювався технічною недосконалістю – адже при денному освітленні якість зображення значно втрачається. Недарма Галина Юліанівна зауважила, що серед потреб – придбання кожному навчальному закладу хоча б по одній інтерактивній панелі.
У офіційній частині педагоги поводилися традиційно виважено, стримано, але у кожному слові чи навіть погляді відчувалося, наскільки приросли до своєї роботи, до своїх вихованців - давно і міцно, тілом і душею як кажуть. Загалом інформації було аж надто великий масив, який складно було навіть сприйняти, не те що ще запам’ятати, проаналізувати. В результаті багата фактами, цікава світлинами і відзнятим відео більш як 2-годинна презентація усіх навчальних закладів міста уже складно сприймалася. Хоч однозначно – побачити і повчитися є чого у новороздільських педагогів та учнів.
Серед іншого наголошували: минулий навчальний рік став роком старту НУШ. Так що таке Нова Українська школа? Із маси слів виділяємо фрази: дружня атмосфера, отримані знання і вже свіжіші твердження – навчити вчитися, заохочувати проявляти свої таланти, навчити жити, партнерство. Дещо змінилися методи навчання, частково зміст, орієнтований на уміння вирішувати життєві проблеми, і повсюди саме вчитель уміло непомітно скеровує дітей. А для цього потрібно найперше – любов. Учителю, за душі ти в отвіті…. – прозвучала давня цитата. Та хіба любов до учнів не була основою педагогіки з часів її появи? І цю любов вдячні учні проносять крізь усе життя.

Національно-патріотичне виховання – важлива складова, безперечно, втім, для мешканців Львівщини це питання, здається, приймається по замовчуванню. От навчити ідей С. Бандери чи справжньої історії боротьби УПА школярів десь на Луганщині чи Херсонщині це дійсно складно. Так, підхід має бути інноваційним, з використанням сучасних технологій, хоча це, вважаю, уже більш завдання не педагогів, а успішного менеджменту і можливостей бюджету.
Тож, судячи з усього, Нова Українська школа у Новому Роздолі органічно влилася в навчальний процес. Більше про це говорили учитель початкових класів ЗШ №5 Н.М. Земко у доповіді «Новий учитель в Новій українській школі: погляд зсередини», учитель християнської етики ЗШ №5 Н.С. Свідрик «Формування патріотичних, духовних та моральних цінностей школяра – умова успішної розбудови НУШ», заступник директора ЗШ №3 Г.М. Стефанчук «Інноваційний освітній простір – складова сучасного шкільного середовища».
* * *
Детальною і чіткою була доповідь начальника міського відділу освіти Г.Ю. Панчишин «Основні виклики та ризики освітньої реформи».
«Для себе ставлю запитання. Що дав нам минулий навчальний рік? Досвід, знання, перемоги учнів, власні досягнення, впевненість у тому, що вчитель - найважливіша професія. Та зрештою, учитель – це навіть не професія, це покликання, яке надихає, дає сили та ідеї. Це особливе відчуття значимості, яке присутнє у кожного, хто пов’язаний із дітьми.
Шановне товариство, дорогі колеги, ми свідомо не хотіли проводити нашу серпневу зустріч у форматі попередніх років, десь хотілося трохи свіжіше, презентабельніше, тому дякую всім закладам освіти за такий грамотний, ґрунтовний, цікавий матеріал, за цю палітру позитивних вражень. Ми з вами побачили цю величезну титанічну роботу наших освітян впродовж року».
Приємно вразили досягнення школярів, які підсумувала Галина Юліанівна: «Результати річного оцінювання та ДПА у червні 2019 року. 437 випускників (278 - дев′ятикласників, 159 - одинадцятикласників) отримали документи про освіту; свідоцтв з відзнакою вручено 16 випускникам 9-х класів, золоті медалі отримали 5 учнів, срібні - 4.
261 учень перевідних (2-8 та 10) класів нагороджені Похвальним листом та 9 одинадцятикласників Похвальною грамотою «За особливі досягнення у вивченні окремих предметів».
Результати ЗНО: серед 498 закладів загальної середньої освіти Львівщини наші результати такі: НВК ім. В. Труша – 23 місце; ЗШ №2 -149; ЗШ №3 – 198; СШ №4 – 109; ЗШ №5 – 128».
Зовсім небагато начальник міськво, виокремивши головне, зупинилася на господарській діяльності (хоча ця частина вимагає чи не найбільше часу, коштів, зусиль): зроблено поточні та капітальні ремонти в закладах освіти міста, закуплено тренажери для ЗШ№5, тобто обладнано спортивний майданчик (такі майданчики є уже на території всіх шкіл), завершені роботи по встановленню огорожі ЗДО «Сонечко», встановлено вуличне освітлення на території цієї ж установи, в ЗДО «Берізка» оброблено протипожежною рідиною дах, встановлено протипожежну сигналізацію, встановлюється блискавкозахист, проводиться підготовча робота щодо тендерної процедури на встановлення вікон в НВК ім. В. Труша, ЗШ №2, 3, СШ №4.
* * *
Основні тези доповіді Галини Юліанівни стосувалися якраз нововведень освітньої реформи, які були закумульовані і чітко описані по пунктах: «1. Зміна назв навчальних закладів. 25 вересня 2017 року Президент підписав Закон України «Про освіту», запустивши таким чином Урядову реформу освіти. Тобто нам дано 5 років для виконання Закону. З «області» постійно наголошують: в Новому Роздолі може бути лише 1 ліцей і будуть понижені ступені закладів загальної середньої освіти. Ми розуміємо, що за собою тягне пониження ступеня закладу освіти…
2.Фінансування НУШ. На Новий Розділ на Нову українську школу виділена субвенцію з держбюджету. Зокрема, на меблі – 321 809 грн. (державний бюджет – 225 259 грн., місцевий бюджет – 96 550грн., тобто 30 відсотків від суми державного), дидактичний матеріал – 157 151грн. (державний – 110 тис. грн., 47 150грн. – місцевий), комп’ютерне обладнання – 120 325 грн. (державний – 84 225грн., місцевий – 36 100 грн.). 10 876 грн.– на навчання вчителів початкової школи. Все вищевказане обладнання вже доставлено в школи, тобто забезпечено всі умови для повноцінного функціонування НУШ. Хоча, знаю, є структурні одиниці в області, які ще навіть не починали тендерні процедури.
3. Автономність. Нова школа матиме «широку автономію», а це значить, що школи самі складають навчальні плани та програми, самі обирають підручники, підбір персоналу директором закладу освіти та ін. Автономія для вчителя: значний простір для свободи вибору та творчої реалізації його педагогічних ідей. Але, як на мене, це і надзвичайно велика відповідальність.Місцеві органи влади мають право самі формувати мережу закладів освіти: за рішенням виконкому, до речі, у наших школах у 1-5 класах має навчатися не менше 25 учнів, а в 10-х – не менше 17. На днях ми отримали лист департаменту фінансів, в якому вказано, що 10-11-і класи, котрі будуть мати наповнюваність менше 20, не будуть фінансуватися з місцевого бюджету.
4. Зарахування учнів до НУШ. Розроблено відповідний наказ МОН, тепер для вступу до школи першокласників не змушуватимуть проходити будь-які конкурси на перевірку знань. При запровадженні НУШ всі школи в однакових умовах. Порядок зарахування закріплює право дитини навчатися в закладі освіти, на території обслуговування якого вона проживає.
5. Обрання директорів шкіл. Тепер директорів шкіл не «призначають», а обирають за конкурсом. Ми теж ще рік тому подавали проект рішення про затвердження положення про порядок проведення конкурсу. Склад комісії: начальник міського відділу освіти, 3 депутати від фракцій, 3 представники колективу школи, 2 – з батьківського комітету школи, 1 громадський. діяч, який компетентний в питаннях освіти.
6. Нові підручники для НУШ. Вчителі обирають для своїх уроків навчальні підручники. На рівні держави запущено формат електронного підручника. Відділом освіти на 2019-2020 навчальний рік було зроблено замовлення підручників для 2, 6 і 11 класів. 2-й клас забезпечено на 100%, 6-й – на 50%, 11-ті – на 60%. Всього отримано 4327 підручників на суму 168 965 грн.
7. Якість освіти. Нова модель оцінювання в класах «нової української школи» ґрунтується на формувальному оцінюванні, що дозволяє оцінити насамперед процес навчання, а не результат (тобто кількість помилок), а також поступ кожного учня. Зокрема, за запропонованим зразком Свідоцтва досягнень учителі оцінюватимуть – як активно дитина працювала на уроці, чи була допитливою, чи добре співпрацювала з іншими. 8. Навчальні програми НУШ. Головною інновацією є те, що педагогічна рада школи самостійно обирає, за якою програмою буде проводити навчання, а директор затверджує схвалену педрадою програму. Освітні програми, що розробляються на основі типових, не потребують окремого затвердження Міністерством освіти чи центральним органом забезпечення якості освіти, в даному випадку відділом освіти.
9. Інклюзивна освіта. На сьогодні в закладах освіти міста не створено інклюзивних класів. Попередні роки це пілотувалося в СШ №4, помічником на волонтерських засадах була мама. Однак на сьогодні мама відмовилася від інклюзії. Передбачена підготовка педагогів, які навчатимуть дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах звичайних шкіл. У нас укладений договір з Миколаївським ІРЦ і на сьогодні він надає послуги для наших дітей, а відповідно ми організовуємо індивідуальне навчання.
10. Кваліфікація вчителів. Документом передбачається, що з 1 січня 2020 року вчителі зможуть використовувати виділені державою кошти на підвищення кваліфікації. Загалом впродовж 5 років вчитель має пройти не менш як 150 годин підвищення кваліфікації. При цьому він зобов’язаний підвищувати кваліфікацію щорічно, незалежно від того, вичерпав 5-річну норму чи ні – це обов’язкова умова атестації. Щодо сертифікації: перше ЗНО для вчителів відбудеться – 31 жовтня 2019 року.
11. Інституційний аудит. Змінено порядок проведення перевірок навчальних закладів. Сформований абсолютно новий підхід моніторингу якості освітньої діяльності та якості освіти, сертифікації педагогів та акредитації нетипових навчальних програм. Створено Державну службу якості освіти, яка проводитиме інституційні аудити навчальних закладів.
В чому різниця? Не місцеві органи проводять аудит, а незалежні, тобто люди незнайомі, бо вважалося, що місцеві органи є більш лояльними і тому не до кінця об’єктивними. Якщо атестація в основному була спрямована на виявлення порушень, то аудит дає більше рекомендації, як повинно бути правильно. Ну і за підсумками атестації результат «не атестований» не був підставою для звільнення керівника, а аудит дає на це право. Тобто це своєрідне ЗНО закладів освіти, яке проводять незалежні особи. Проводиться 1 раз на 10 років. Робота експертної групи в закладі триває від 5 до 10 робочих днів, попередньо письмово попереджається. Не пізніше, як за 30 днів після завершення надсилаються керівнику і засновнику висновки і рекомендації. Планується апробація в 12 пілотних школах (Київ, Київська область, Львівська, Харківська, Одеська, Вінницька). З 1 вересня розпочнеться аудит за заявкою, а планові з січня 2020 року. Для довідки скажу, що в Україні 16 тисяч шкіл.
12. Оплата праці. Скажу оптимістичну фразу, що освітня галузь міста забезпечена коштами до кінця фінансового року».
* * *
Серед іншого Галина Юліанівна чітко і чесно виділила і слабкі сторони освіти міста, які і стануть завданнями на наступний навчальний рік: - посилити роботу дитячих садочків щодо впровадження в практику роботи методики інтенсивного розвитку дітей, інноваційних технологій; - оптимізація мережі ЗДО відповідно до потреб населення, розширення їх функцій в частині впровадження різних форм здобуття дошкільної освіти; - налагодження тісної співпраці між практичними психологами усіх освітніх ланок, громадськими організаціями та структурами міста для соціального захисту дітей; - недостатнє забезпечення сучасними навчальними кабінетами закладів загальної середньої освіти міста відповідно до визначених профілів; - недостатня активність вчителів щодо роботи з обдарованими дітьми; - тенденція до зменшення кількості учнів, а відтак середньої наповнюваності класів; - адміністраціям закладам позашкільної освіти посилити контроль над роботою гуртків на базі шкіл, - недостатнє матеріально-технічне забезпечення, що не дозволяє в певній мірі урозноманітнити освітні послуги, - потреба у ремонті будівель шкіл зовні, внутрішніх приміщень загального користування, - заміна огорожі в школах, - посилити роботу щодо оновлення веб-сайтів закладів позашкільної освіти.
* * *
Ці завдання лягли в основу ухвали освітянської конференції. А завершилося все приємним – нагородженням педагогічних працівників міста за досягнення і щирим побажанням успішного нового навчального року. Зважаючи на досвід та бажання новороздільських педагогів, можна сподіватися – він буде успішним.
Віра ВЛАСЮК