ІНІЦІАТИВА

Світлана Михайлюк: «У даній ситуації формування тарифів нагадує палицю з двома кінцями. Тому причетним до їх встановлення слід врахувати усі фактори»

Як правило, громадськими активістами не народжуються – ними стають. Переважно, коли відбуваються животрепетні важливі події, які наче обирають із вируючого пристрастями людського загалу небайдужих виразників громадської думки, аби вони від імені загалу формулювали та артикулювали як суспільні вимоги щодо наявної гострої проблеми, так і компромісні пропозиції щодо їх вирішення. У жовтні - листопаді 2018- го, коли над Новим Роздолом нависла загроза зриву опалювального сезону і повторення драматичної долі Алчевська, що врешті зумовило мешканців міста, замість терпеливого очікування «вирішення питання» у київських профільних установах та організаціях, вдатися до проведення гучних протестних мітингів, плеяду новороздільських активістів поповнила ініціативна городянка Світлана Михайлюк, економіст за освітою, яка, чітко оперуючи фактами, виголосила на народному віче основні умови громади щодо варіантів розв’язання «новороздільської кризи». Невдовзі спільними зусиллями опалювальний сезон вдалося запустити. А громада поповнилася ще однією активісткою.
У січні 219-го, коли вкрай актуальними стали питання встановлення рішенням виконкому тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення і тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для ТзОВ «Енергія – Новий Розділ», С. Михайлюк знову стала однією з модераторів позиції громади під час проведення Громадських слухань на дану тему (про це йшлося у редакційній публікації «Громадські слухання: пропозиції щодо нових цін «на воду» шокували – «Вісник Розділля», №3 (1206) за 18 січня 2019 р.). А згодом – й ініціатором Колективного звернення мешканців міста на адресу міського голови та виконавчого комітету щодо недопущення встановлення ТзОВ «Енергія-Новий Розділ» необгрунтовано підвищених тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (див. у номері). Яким чином дане Звернення вплине на рішення виконавчого комітету, засідання якого відбулося вчора, редакції під час підготовки даної публікації до друку ще було невідомо. Про це ми поінформуємо читачів у наступному числі «ВР».
Тим часом, зважаючи на актуальність теми та, очевидно, недостатню поінформованість більшості загалу щодо суті проблеми із механізмом формування тарифів, на прохання редакції Світлана Іванівна МИХАЙЛЮК надала вичерпний коментар, який пропонуємо до уваги читачів.
Якщо пояснювати спрощено, то тариф – це компроміс між бажанням жити комфортно і необхідністю платити за надані послуги. Ставлення населення до тарифів, а саме до їх підвищення, в нашій країні (Новий Розділ – не виняток) є упередженим і негативним. Це, звісно, не завжди правильно, адже ні державний, ні міський бюджети, ні бюджет підприємства не зможе за низькими тарифами забезпечити зростаючі потреби населення в якісних послугах. Звісно, що тариф на послуги водопостачання та водовідведення на сьогодні повинен враховувати підвищення мінімальної зарплати (12,1%), подорожчання енергоносіїв та матеріалів. Зменшення тарифу може негативно позначитись на якості послуг. Тариф – це економічно обґрунтовані затрати підприємства на надання послуг і разом з тим – умови нормального функціонування підприємства. Крім економічної обґрунтованості, тариф має бути ще й стимулюючим.
Проаналізуємо динаміку змін тарифів на послуги водопостачання і водовідведення, що надаються споживачам ТОВ «Енергія-Новий Розділ». За 2016 рік тарифи зростали двічі, разом на послуги водопостачання і водовідведення вони зросли в середньому на 55%. За 2017 рік тарифи також зросли, в середньому на 27,3%. У 2018 році фактично один раз підвищили тарифи (з листопада) і таке зростання цін на послуги спустошило гаманці споживачів ще майже на 16%. Таким чином, за три роки тарифи в середньому зросли в 2,3 рази, в тому числі на послуги водопостачання – в 2,2 рази, на послуги водовідведення – в 2,4 рази. Проектом передбачено на 2019 рік чергове підвищення тарифів порівняно з груднем 2018 року на вище зазначені послуги, зокрема: на послуги з водопостачання – на 50,8%, водовідведення – на 61,3%. Порівняно з січнем минулого року на споживачів очікують перевитрати на оплату послуг водопостачання і водовідведення в 1,8 рази (в т.ч. будуть платити більше за водопостачання майже на 54%, а за водовідведення – в 2,2 рази більше).
На день засідання виконавчого комітету Новороздільської міської ради ТОВ «Енергія – Новий Розділ» подали новий розрахунок тарифів, в якому суттєво знизили розмір адміністративних витрат, порівняно з тим, що пропонувалось на 11 січня 2019 р. Зменшення розміру адміністративних витрат провели за рахунок введення додаткової бази розподілу – передача і постачання електричної енергії, яка не була врахована в проекті тарифів, а також зменшення відсотку росту заробітної плати адміністративного персоналу (пропонувалось проектом в 2,1 р., після перегляду ріст зарплати адмінперсоналу складає в порівнянні з груднем 2018р. – 18,4%). Тобто, адмінвитрати постачальник послуг на день засідання виконкому зменшив на 43,1%, витрати на збут – на 1,2%. В структурі витрат адміністративні витрати також зменшились проти проектного рівня, їх частка в запропонованих змінених тарифах лише 10,3 % проти 15,6%.
Таким чином, запропоновані тарифи на послуги з ПДВ:
- на централізоване водопостачання – 13,93 грн. (пропонувалось проектом – 15,02 грн.);
- на централізоване водовідведення – 15,26 грн. (в проекті було – 16,46 грн.);
- на централізоване постачання холодної води з використанням внутрішньобудинкових систем – 15,06 грн. проти 16,16 грн. за проектом; - на централізоване водовідведення з використанням внутрішньобудинкових систем – 16,50 грн. проти проектного розміру в сумі 17,71 грн. Отже, для споживачів, які проживають в багатоквартирних будинках, вартість послуги з водопостачання і водовідведення складатиме 31,56 грн. з ПДВ. за 1 куб. м. Це порівняно з груднем 2018 року на 45,5% більше, порівняно з січнем 2018 року послуга здорожчала в 1,7 р. Особливо відмічаю ріст тарифу на послуги з водовідведення: порівняно з груднем 2018 року приріст складатиме 50,3%, за рік ця послуга стане дорожчою в 2 рази.
Під час голосування за проект із запропонованими змінами, пропозиція не набрала необхідної кількості голосів. 31 січня 2019 позачергове засідання виконавчого комітету, на якому знову заслухають обґрунтування тарифів на послуги водопостачання та водовідведення.

Щодо структури самого тарифу (на прикладі тарифу на водопостачання) відмічаємо, що заплановано зменшити частку виробничих витрат на 5,9 в.п. (у 2018 р. – 81,4% в тарифі це виробнича собівартість, а на 2019 – 75,5%). Передбачається зростання частки адміністративних витрат з 9,1% (2018 рік) до 15,6% (проект 2019 р.)

Проаналізуємо окремо адміністративні витрати в частині тарифу на водопостачання

Серед адміністративних витрат (загальногосподарські витрати, спрямовані на обслуговування та управління підприємством) 70% припадає на зарплату адмінперсоналу та відрахування на соцзаходи (ЄСВ). Крім цього, заплановано в тарифі в частині адмінвитрат зростання витрат на оплату праці в 2,1р., амортизаційних відрахувань – в 9,7р., інших витрат – в 2,8р. Загалом проектом передбачається зростання адміністративних витрат в 2,3р.порівняно з витратами, закладеними в тариф за грудень 2018р.
На графіку чітко візуалізуються дані 2018 р. та проектні в частині саме адмінвитрат в тарифі на водопостачання. Червоним кольором виділено витрати, передбачені проектом, синім – витрати в тарифі 2018 року. ( 1 – витрати на оплату праці, 2 – ЄСВ, 3 – амортизаційні відрахування, 4 – інші витрати адмінхарактеру).

Що ж відбувається загалом з витратами на оплату праці в тарифах

Витрати на оплату праці робітникам заплановано збільшити порівняно з груднем 2018 року в середньому на 26% в тарифі на водопостачання і на 27,2% в тарифі на водовідведення. Щодо адміністративних витрат на оплату праці, то їх ріст передбачено в проекті більше, ніж в 2 рази.

За даними аналізу тарифу на водопостачання в розрізі статей, підсумовуємо наступне: заплановано зростання виробничих витрат на 39,9%, в основному це зростання зумовлено запланованим підвищенням тарифу на електроенергію (на 45,2%) та запланованим зростанням заробітної плати для робітників на 46,4%. Адміністративні витрати в частині тарифу за проектом передбачено збільшити в 2,6 рази, порівняно з рівнем тарифу за грудень минулого року. Збутові та інші операційні витрати заплановано збільшити відповідно на 42,9% та 66,7%. Таким чином, враховуючи перераховані вище фактори, середньозважений тариф на послугу з водопостачання заплановано підвищити на 51,8%, порівняно з грудневим тарифом 2018 року.
Вважаємо, що саме завищеними є витрати адміністративного призначення.
Світлана МИХАЙЛЮК, викладач маркетингових дисциплін Новороздільського політехнічного коледжу


Голові Новороздільської міської ради
п. Мелешку А.Р.

Виконавчому комітету
Новороздільської міської ради

Мешканців м. Новий Розділ
Львівської обл.

КОЛЕКТИВНЕ ЗВЕРНЕННЯ
щодо недопущення встановлення
ТзОВ «Енергія-Новий Розділ»
необгрунтовано підвищених тарифів
на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення

Розглянувши проект рішення виконавчого комітету «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення і тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для ТзОВ «Енергія-Новий Розділ» на 2019 рік» та проаналізувавши надані розрахунки собівартості та середньозваженого тарифу на послуги, мешканці міста – споживачі послуг - звертаються до Вас з проханням:
1) з метою недопущення зниження життєвого рівня громадян та попередження виникнення соціального вибуху, просимо відкласти прийняття рішення щодо затвердження підвищених тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) (порівняно з груднем 2018р. тарифи на водопостачання для споживачів, які знаходяться в багатоквартирних будинках, заплановано підвищити на 50,8%, на водовідведення – на 61,3%, порівняно з 2016р. заплановано підвищення на вище зазначені послуги в середньому в 3,6 рази);
2) врегулювати прийняття цього важливого рішення в рамках діалогу, з урахуванням пропозицій депутатів міської ради, з урахуванням платоспроможності населення та недопущення кризи неплатежів громадянами за комунальні послуги;
3) апелювати до директора ТзОВ «Енергія-Новий Розділ» щодо перегляду розрахунків з метою встановлення економічно обґрунтованих тарифів на вище вказані послуги.
Звертаємось до міського голови Нового Роздолу Андрія МЕЛЕШКА з проханням у подальшому організовувати і проводити громадські слухання в неробочий час для залучення якомога більшої кількості мешканців.
12 січня 2019 р.
(Понад 1700 підписів)